دهکده روابط بین الملل
 
 
منوی اصلی
صفحه نخـــــست
چــــاپ صفــــحه
خـــانه كردن وب
ذخـــــیره صفحه
پـست الکترونیک
بایگـــانی مطالب
در باره ی ما
 

بادرود بر کاربرمحترم هدف از ارائه مطالب این وبلاگ فقط درجهت شناختن بهتر فضای روابط بین الملل ومفاهیم مربوطه به آن است وبه هیچ عنوان به حزب یا گروهی هیچ تعلقی ندارد ونخواهد داشت. با سپاس -نیکنام
موضاعات
سخنی با شما خاورمیانه خلیج فارس مقالات سیاسی یک هفته باخبر سازمانهای بین المللی برگه هایی از تاریخ شخصیتهای بین المللی اندیشه سیاسی امنیت در روابط بین الملل کتابخانه پیمانهای بین المللی انرژی
پیوند وبلاگ
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان POWER PLAY و آدرس powerplay.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی


آرشیو ماهیانه
بهمن 1391
دی 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
نویسندگان
نویسندگان
پیوند وبلاگ
مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه
یو . اس . کلوزآپ
مرکز مطالعاتی رند
وبلاگ دکتر پیروز مجتهدزاده
مرکز مطالعاتی و نظرسنجی پیو
موسسه مطالعاتی اسپن
موسسه بروکینگز
چشم انداز توسعه وامنیت
Barry Buzan
JOHN .MEARSHEIMER
Francis Fukuyama
FOREIGN AFFAIRS
Joseph Nye
بررسی استراتژیک
موسسه ابرار معاصر
انجمن ژئوپلیتیک ایران
پورتال جامع سیاسی
وبلاگ تخصصی سیاسی
پزوهشگاه مطالعات راهبردی
دانشکده روابط بین الملل
henry kissinger
وبلاگ دکتر مجید تفرشی
وبلاگ دکتر مجید استوار
سازمان ملل متحد
سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
وزارت امور خارجه
مركز مطالعات عالي بين الملل
باشگاه انديشه
مركز پژوهش هاي علمي ومطالعات استراتژيك خاورميانه
کتابخانه دید
موسسه مطالعات ايران واوراسيا
پايگاه تخصصي سياست بين الملل
كتابخانه الكترونيكي وزارت امور خارجه
مرجع تخصصي علوم سياسي و روابط بين الملل
پرتال جامع علوم انساني
دفتر مطالعات سياسي وزارت امور خارجه
مرکز مطالعات استراتژیک
ایران دیپلماتیک
دیپلماسی ایرانی
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون

:: تمام پیوندها ::
 
طراح قالب و کد های جاوا...

كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS

طراح قالب و کد های جاوا...

Www.LoxBlog.Com

کد های وجاوا :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 104
بازدید ماه : 103
بازدید کل : 242373
تعداد مطالب : 479
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


تماشا

نفت چالشی کانونی در روابط اربیل و بغداد
نفت چالشی کانونی در روابط اربیل و بغداد
 




 

ساختار فدرالی در عراق که تنها واحد یا اقلیم آن اقلیم کردستان در شمال این کشور محسوب می‌شود، بیانگر نوع متفاوت و متمایزی از روابط دولت مرکزی و ایالت یا اقلیم است که در سایر نقاط جهان مشاهده نمی‌شود. به‌خصوص اینکه اقلیم کردستان خواستار سطح گسترده‌ای از اختیارات و امتیازات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی است که در سایر الگوهای فدرالی عمدتا در اختیار دولت مرکزی است. این موضوع در کنار جدید بودن تجربه فدرالیسم در عراق و ابهامات مربوط به آن که به‌ویژه از قانون اساسی این کشور نشات می‌گیرد باعث شده است که چالش‌ها و اختلافات مختلفی بین بغداد و اربیل به عنوان مرکز اقلیم کردستان به‌وجود بیاید که حیات و معادلات سیاسی این کشور را به‌شدت متاثر می‌کند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها در حال حاضر اختلاف در مورد استخراج و صدور نفت در اقلیم کردستان است.

شروع کشف منابع غنی نفت و گاز اقلیم کردستان، به سال 2006 برمی‌گردد که دولت اقلیم قوانین گازی و نفتی خاص خود را به تصویب رساند. از آن زمان به بعد، اقلیم کردستان حدود 57 قرارداد در زمینه کشف، استخراج و انتقال نفت و گاز با چندین شرکت بین‌المللی منعقد کرده است. براساس برآوردهای کارشناسی، میزان ذخایر نفت خام در اقلیم کردستان بیش از 40 میلیارد بشکه است که حدود 40 درصد ذخایر نفت عراق را تشکیل می‌دهد.

اقلیم در حال حاضر ظرفیت تولید 250 هزار بشکه نفت در روز را دارد و طبق اظهارات آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی کردستان این رقم تا پایان سال جاری به 300 هزار بشکه و تا سال 2015 به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. به گفته هورامی تا سال 2019، اقلیم کردستان از ظرفیت تولید 2 میلیون بشکه در روز برخوردار خواهد بود. ظرفیتی که نزدیک به میزان تولید فعلی نفت عراق است. 
 
از منظر مقامات کرد، اقلیم کردستان می‌تواند بر اساس قانون اساسی عراق، با دعوت از شرکت‌های نفتی خارجی و انعقاد قرارداد به منظور استخراج نفت، نفت موجود در اقلیم را به صورت مستقل صادر و از درآمدهای آن برای توسعه منطقه کردستان استفاده نماید. بر این اساس با توافقات صورت‌گرفته با شرکت‌های بزرگ نفتی مانند اکسون موبیل سرمایه‌گذاری در نفت اقلیم آغاز شده و مهمتر اینکه سیروان ابوبکر، مشاور وزارت منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد وزارت منابع طبیعی اقلیم از مدتی پیش به منظور تهیه تامین فرآورده‌های نفتی استان‌های اقلیم کردستان صادرات نفت خام به ترکیه را آغاز کرده است؛ چراکه به اعتقاد مقامات کرد با توجه به استقرار پالایشگاه‌های عراق در مناطق عرب‌نشین بغداد از دادن فرآورده‌های نفتی لازم به اقلیم خودداری می‌کند.
 

این رویکرد و اقدامات حکومت اقلیم کردستان در استخراج و صدور نفت در حالی با شدت به پیش می‌رود که دولت مرکزی عراق و سایر گروه‌های عراقی این اقدامات را به منزله تخلف و غیرقانونی می‌دانند. بغداد در طول سال‌های گذشته همواره بر غیرقانونی بودن قراردادهای اقلیم کردستان با شرکت‌های نفتی خارجی تاکید نموده و حتی شرکت‌هایی مانند اکسون موبیل را تهدید نموده که در صورت فعالیت در کردستان از فعالیت در سایر مناطق عراق محروم خواهند شد. اختلافات فوق در خصوص نفت منطقه کردستان علاوه بر برخی ابهامات قانونی ناشی از رویکردها و تلقی‌های متفاوت در خصوص ماهیت و ساختار نظام سیاسی و آینده عراق محسوب می‌شود. دولت مرکزی عراق خواستار اداره و مدیریت استخراج و صدور نفت و نحوه توزیع درآمدهای ناشی از آن به عنوان منابع ملی است و تلاش‌ها و تعاملات نفتی کردستان را برخلاف قانون و منافع ملی عراق می‌داند. این موضوع از منظر دولت به منزله محدود شدن اختیارات حاکمیتی دولت مرکزی و گسترش واگرایی بین مناطق و بغداد است و بر این اساس تا حد ممکن تلاش می‌کند تا مانع از مشروعیت یافتن و نهادینه شدن این رویه و وضعیت شود. این مساله در کنار سایر انتقادات بغداد از جمله در مورد تعاملات بین‌المللی اربیل نشان می‌دهد که دولت مرکزی روند مذکور در کردستان عراق را تحمل نخواهد کرد و این‌گونه موضوعات چالش‌های بغداد را هر روز بیشتر خواهد کرد. در مقابل اقلیم کردستان در تلاش است تا ساختار و نظام اقتصادی مستقل و جداگانه‌ای را طراحی و ایجاد کند تا هم‌ وابستگی به بغداد را کاهش دهد و هم بتواند با منابع مالی جدید و گسترده ناشی از صدور نفت و گاز قدرت دولت اقلیم را در ابعاد مختلف افزایش دهد. موضوعی که از منظر بسیاری به عنوان گامی اساسی برای حرکت کردستان عراق به سوی استقلال و تهدید تمامیت ارضی عراق تلقی می‌شود.

با توجه به سطح گسترده منابع نفتی اقلیم کردستان، چالش‌ها و اختلافات کنونی و تعارض جدی در دیدگاه‌های کلان اربیل و بغداد و همچنین نقش مهمی که درآمدهای نفتی در سال‌های آینده می‌تواند در استقلال اقتصادی اقلیم داشته باشد، چالش‌های کنونی نه به عنوان چالشی مقطعی و قابل حل و فصل، بلکه به عنوان آغاز چالش‌های مهمی است که دامنه تعارضات بغداد و اقلیم را توسعه می‌دهد و بی‌ثباتی‌های عراق را گسترش خواهد داد.

علی اکبر اسدی، کارشناس مسائل خاورمیانه


پروژه امارات برای دور زدن تنگه هرمز افتتاح شد

 

پروژه امارات برای دور زدن تنگه هرمز افتتاح شد


 

 

امارات با بهره‌برداری از این خط لوله برای انتقال نفت صادراتی خود دیگر به تنگه هرمز وابسته نیست.امارات متحده عربی بهره‌برداری از یک خط لوله جدید برای انتقال نفت خام تولیدی منطقه خلیج فارس را آغاز کرده است. خط لوله فجیره در خشکی و برای دور زدن تنگه هرمز به منظور کاستن از نقش احتمالی ایران در انتقال نفت خام این منطقه احداث شده است.

خط لوله فجیره ۳۷۰ کیلومتر طول دارد و نفت خام تولیدی در شرق ابوظبی را از منطقه حبشان به بندر فجیره در ساحل دریای عمان منتقل می‌کند.ظرفیت اولیه انتقال نفت این خط لوله یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است و با آغاز بهره‌برداری از آن، امارات توانسته است به طور مستقیم به اقیانوس هند دسترسی پیدا کند.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت سرمایه‌گذار بین‌المللی که مجری اصلی این پروژه بوده، تایید کرده است که اولین محموله نفت خام صادراتی از مسیر این خط لوله دیروز یکشنبه، ۱۵ ژوئیه، بار یک نفتکش شده است.ادامه….

‘پروژه استراتژیک’

مقامات ارشد صنعت نفت امارات متحده عربی و نمایندگان شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله شرکت‌های اکسون موبیل، شل و توتال برای افتتاح این خط لوله در مراسمی در ساحل شرقی امارات شرکت کردند.برآورد شده است که حدود ۴۰ درصد نفت خامی که از طریق دریا حمل می شود، از تنگه هرمز می‌گذرد

امارات متحده عربی که روزانه نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام دارد، امیدوار است که به تدریج دو سوم این میزان را از مسیر خط لوله جدید صادر کند.وزیر نفت امارات متحده عربی گفت: “این، پروژه‌ای بسیار استراتژیک است و این فرصت را برای مشتریان ما فراهم می‌کند که محموله‌های نفتی بزرگتری دریافت کنند.”

او اضافه کرد که این پروژه، مسیری “جایگزین” برای تجارت نفت خام ایجاد می‌کند.تنگه هرمز که خلیج‌فارس را به آب‌های آزاد وصل می‌کند، از مهم‌ترین مسیرهای صادرات نفت خام کشورهای منطقه به شمار می‌رود.برآورد شده است که حدود ۴۰ درصد نفت خامی که از طریق دریا حمل می شود، از تنگه هرمز می‌گذرد.

با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از جمله تحریم خرید نفت خام این کشور توسط اعضای اتحادیه اروپا، برخی مقامات ایران تهدید کردند که ممکن است از نیروهای نظامی این کشور خواسته شود مسیر تنگه هرمز را ببندند.حسن فیروزآبادی، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران دیروز، یکشنبه، ۲۵ تیرماه، بار دیگر از آماده بودن طرح نیروهای نظامی ایران برای “بستن تنگه هرمز” خبر داد و گفت که تصمیم‌گیری درباره اجرای این طرح به عهده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

او قبلا هم گفته بود که این طرح تنها زمانی اجرایی خواهد شد که منافع ایران به خطر بیافتد.تهدیدهای هر از گاه ایران برای بستن مسیر رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر تنگه هرمز یکی از دلایل ناآرامی و افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی نفت عنوان می‌شود.تاکنون امارات متحده عربی همانند قطر و کویت برای صادرات نفت خام خود تنها از مسیر تنگه هرمز استفاده می‌کرد

بی بی سی


کاهش خرید نفت ترکیه از ایران ادامه دارد
 
10 درصد افت واردات تا پایان سال جاری
کاهش خرید نفت ترکیه از ایران ادامه دارد
 
 

ترکیه در حال مذاکره با ونزوئلا، کشور دوست و برادر ایران در آمریکای لاتین است تا جای خالی بشکه های نفت ایران را با نفت ونزوئلا پر کند. ترکیه طرح مسکن در برابر نفت را برای ونزوئلا در نظر دارد به این معنی که شرکت توکی ترکیه در ونزوئلا خانه های ارزان قیمت احداث کند و در مقابل ترکیه از این کشور نفت وارد کند.

 

 

دیپلماسی ایرانی: تحریم های غرب علیه ایران ترکیه را بر آن داشته است تا با توجه به افزایش سطح صادرات طلا به ایران، در منابع نفتی خود تنوع ایجاد کند.

 

گزارش ترکیش ویکلی حاکی از آن است که آخرین دور تحریم های غرب علیه بخش نفت و بانکداری ایران بر روابط تجاری دوجانبه با ترکیه تاثیرگذار بوده است چرا که خرید نفت کاهش یافته و انتظار می رود در 6 ماه آینده نیز این روند با شدت بیشتری دنبال شود. دو ماه قبل، بزرگترین پالایشگاه نفتی ترکیه، توپراس اعلام کرد قصد دارد 20 درصد از واردات نفتی خود از ایران را کاهش دهد و گزارش ها از برآورد بازار انرژی ترکیه این کاهش واردات را تایید می کند. در ماه ژوئن واردات نفت ترکیه از ایران حدود 110 هزار بشکه در روز تخمین زده شده است که در مقایسه با واردات 180 هزار بشکه ای ترکیه در سال 2011، کاهش چشمگیری داشته است.

این در حالی است که تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از نخستین روز ماه جولای اعمال می شود و آمریکا علاوه بر تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بخش تانکری ایران را نیز تحریم کرده است. هرچند ترکیه به همراه کشور های اروپایی، ژاپن و چین فرجه ای 180 روزه برای معافیت از تحریم های ایران از سوی آمریکا دریافت کرده اما این تحریم ها بانک های ترکیه را برای قطع روابط با ایران تحت فشار قرار داده اند.

در حال حاضر ترکیه حدود 50 درصد از منابع نفتی خود را از طریق ایران تامین می کند اما از سوی آمریکا و متحدانش تحت فشار قرار دارد که تا پایان سال جاری منابع نفت وارداتی از ایران را کاهش دهد. برآورد های وزارت انرژی ترکیه نشان می دهد که این کشور تا پایان سال جاری احتمالا 10 درصد از واردات نفت از ایران را کاهش می دهد. یکی از کارشناسان امور بین الملل در دانشگاه استانبول بر این باور است متوقف کردن کامل واردات نفت از ایران برای ترکیه امکان پذیر نیست اما روند کاهش واردات ادامه دار خواهد بود. به گفته وی ترکیه در حال حاضر در حال ایجاد تنوع در منابع نفتی خود است و قرارداد های جدیدی را نیز در این زمینه منعقد کرده است. وزیر انرژی ترکیه نیز تایید کرده است؛ آنکارا در حال مذاکره با عربستان سعودی به منظور افزایش سطح واردات نفت از این کشور است.

از سوی دیگر ترکیه در حال مذاکره با ونزوئلا، کشور دوست و برادر ایران در آمریکای لاتین است تا جای خالی بشکه های نفت ایران را با نفت ونزوئلا پر کند. گزارش ها حاکی از آن است که ترکیه طرح مسکن در برابر نفت را برای ونزوئلا در نظر دارد به این معنی که شرکت توکی ترکیه در ونزوئلا خانه های ارزان قیمت احداث کند و در مقابل ترکیه از این کشور نفت وارد کند. البته کارشناسان می گویند امضاء قراداد هایی مشابه قرارداد های رقابتی که ایران با ترکیه منعقد کرده، برای آنکارا دشوار است.

این در حالی است که نحوه مدیریت اقتصادی ایران به موازات تحریم های غرب موجب شده سطح صادرات طلا از ترکیه به ایران افزایش یابد. در 5 ماه نخست سال جاری ترکیه 3 میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرد که رشدی 800 درصدی در صادرات طلای ترکیه به ایران را به تصویر می کشد. در ماه می نیز ایران بزرگترین هدف صادرات طلا از ترکیه بوده است . به این ترتیب که از مجموع 1 میلیارد و 600 هزار دلار طلای صادراتی ترکیه، یک میلیارد و 400 هزار دلار طلا به ایران صادر شده است.

معاون مرکز پالایش طلا در استانبول اعلام کرده است ، کاهش منابع ارز خارجی در ایران، تقاضا برای طلا در این کشور را افزایش داده است. به گفته وی، نرخ تورم در ایران 20 درصد است و مردم می کوشند دارایی های خود را به طلا تبدیل کنند. از سوی دیگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز در واکنش به احتمال وقوع جنگ؛ طلا انباشته می کند.

دیپلماسی ایرانی


بهای نفت کاهش یافت
 
با گذشت یک هفته از تحریم طلای سیاه ایران
 
بهای نفت کاهش یافت
 
 

در حالی که یک هفته از آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران می گذرد، تغییر نگران کننده ای در بازار نفت گزارش نشده و برخی تحلیلگران در خصوص توانایی ایران برای به لرزه درآوردن بازار های نفتی ابراز تردید می کنند.

 

تا چندی پیش بسیاری از تحلیلگران در خصوص پیامد های تحریم نفتی ایران برای اقتصاد جهانی و بازار نفت به طور مکرر هشدار داده و خاطرنشان می کردند این تحریم ها می تواند شوک ناگهانی در بازار ایجاد کرده و بهای نفت را به طور چشمگیری افزایش دهد. اما در حالی که یک هفته از آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران می گذرد، تغییر نگران کننده ای در بازار نفت گزارش نشده است.

 

به عبارت دیگر بهای نفت در روزهای اخیر باوجود تحریم نفتی اروپا و تحریم بانکی آمریکا علیه ایران نزدیک به 3 دلار کاهش یافته است. این در شرایطی است که مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده و مانور نظامی موشکی را نیز با دستور کار هدف قرار دادن پایگاه های کشور های دشمن در منطقه برگزار کرده اند. گزارش ها حاکی از آن است که روز جمعه هر بشکه نفت در بازار نیویورک 84 دلار و 35 سنت معامله شده است و به این ترتیب برخی تحلیلگران در خصوص توانایی ایران برای به لرزه درآوردن بازار های نفتی ابراز تردید می کنند.

این در حالی است که ایران در اوایل سال جاری میلادی در افزایش بهای نفت نقش موثری ایفا کرد. درگیری تهران و غرب بر سر برنامه های هسته ای اش، تهدید بستن تنگه هرمز و برگزاری مانور نظامی در این تنگه موجب شد بهای نفت در اوایل سال جاری 4 درصد افزایش پیدا کند و در ماه فوریه نگرانی های موجود در این زمینه موجب شد بهای هر بشکه نفت به نزدیک 110 دلار برسد. روندی که افزایش بهای بنزین در آمریکا به حدود 4 دلار برای هر لیتر را به همراه داشت.

برخی بر این باورند نگرانی های فزاینده در خصوص اقتصاد جهانی توجه ها را کانون توجه ها را از ایران به سوی این مساله تغییر داده است و این امر موجب شده تنش های ناشی از مسائل مربوط به ایران تاثیر چندانی بر بازار نفت نداشته باشد.

روزنامه واشینگتن پست در این زمینه به نقل از تحلیلگران می نویسد: تفاوت اینجاست که اکنون سرمایه گذاران روی شواهد روز افزونی که از کند شدن اقتصاد جهانی حکایت دارد، متمرکز شده اند. از سویی ایالات متحده نتوانسته نرخ بیکاری را از 8.2 درصد پایین تر بیاورد و از سوی دیگر اتحادیه اروپا همچنان به بحران بانکی و کسادی دست و پنجه نرم می کند. فعالیت های تولیدی نیز در اکثر نقاط جهان با دشواری هایی مواجه شده است.

هلیما کرافت، یک تحلیلگر نفتی در برآورد مواضع ایران در روزهای اخیر این نکته را خاطرنشان می کند که هدف از اظهارات مقامات ایران در هفته اخیر، افزایش بهای نفت بوده اما در حال حاضر این هدف محقق نشده است.

اشاره به کاهش تاثیر گذاری ایران در بازار نفت در حالی مطرح می شود که طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی صادرات نفتی ایران در سال جاری 40 درصد کاهش یافته و با توجه به تحریم های نفتی اتحادیه اروپا سیر نزولی کاهش صادرات نفتی ایران ادامه دارد خواهد بود. از سوی دیگر تولید نفتی ایران نیز با توجه زیرساخت فرسوده نفتی و عدم بهینه سازی آن با توجه به تحریم ها در حال نقصان است. برخی بر این باورند در حال حاضر عراق آماده کسب جایگاه ایران در کارتل نفتی اوپک است چرا که در ماه های اخیر تولید نفتی خود را به طور محسوسی افزایش داده است.

اما پایین بودن بهای نفت برای ایران که نیمی از درآمد دولت به فروش نفت وابسته است بسیار نگران کننده بوده و مقامات وزارت نفت درخواست برگزاری نشست اضطراری اوپک را مطرح کرده اند. این در شرایطی است که عربستان، امارات متحده عربی و کویت بر خلاف ایران و ونزوئلا تاکید دارند سطح تولید کنونی مناسب است و نباید آن را کاهش داد.

شماری از تحلیلگران بر این باورند تلاش های آمریکا و متحدانش در یک سال اخیر برای راضی کردن عربستان به منظور افزایش سطح تولیدات نفتی از جمله عوامل موثر در ایجاد ثبات کنونی در بازار نفت بوده است.

عربستان در ماه های اخیر تولید نفتی خود را افزایش داده و صراحتا اعلام کرده در صورت نیاز جای خالی نفت ایران را پر خواهد کرد. به این ترتیب در شرایطی که ایران تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح می کند و از صادرات نفتی ایران نیز کاسته شده است، به لطف شرایط اقتصاد جهانی و تولید نفتی عربستان، ثبات نسبی در بازار وجود دارد.

گفتنی است در مقابل تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز، عربستان سعودی اخیرا یکی از خطوط لوله قدیمی خود را فعال کرده است .این خط لوله نفتی بدون عبور از تنگه هرمز نفت را به بازار های جهانی می رساند. طرح مشابهی در امارات متحده عربی نیز روز های پایانی خود را سپری می کند و به زودی این خط لوله نیز در امارات افتتاح خواهد شد.

نویسنده: آزاده افتخاری


فکر نکنیم مرکز ثقل نفتی جهان هستیم
 
لزوم برخورد هوشمندان ایران با تغییرات بازار نفت
فکر نکنیم مرکز ثقل نفتی جهان هستیم
 
 

دکتر نرسی قربان، تحلیل گر مسائل اقتصاد و انرژی معتقد است که ما باید هوشمندانه کار کنیم و فکر نکنیم که دنیا بدون نفت ما از بین خواهد رفت. دنیا بدون نفت عربستان سعودی هم شاید از بین نرود.

 

بر خلاف آن چه پیش بینی می شد، تحریم نفتی ایران شوک بزرگی به قیمت نفت وارد نکرد. علت این امر شاید کاهش قیمت نفت در روزهای منتهی به اجرای تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران بود. در همین راستا ایران از اوپک درخواست کرده بود تا نشست اضطراری تشکیل دهد.

دیپلماسی ایرانی آخرین تحولات حوزه نفت و انرژی را در گفت و گو با دکتر نرسی قربان، تحلیل گر مسائل اقتصاد و انرژی بررسی کرده است:

 

 

به نظر شما با توجه به شرایطی که در بازار نفت ایجاد شده است ممکن است اوپک پیشنهاد ایران را برای برگزاری نشست اضطراری بپذیرد؟
 

نشست اضطراری اوپک قواعد و قوانین مخصوص به خود را دارد که اگر این شرایط وجود داشته باشد حتما تشکیل خواهد شد. با توجه به این که دو هفته پیش اجلاس اوپک بوده، برگزاری اجلاس اضطراری اگر بی سابقه نباشد، کم سابقه است. از این لحاظ باید دلایل محکمی برای برگزاری نشست اضطراری وجود داشته باشد. صرفا افت قیمت نفت نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای کشورهای عضو اوپک برای تشکیل نشست اضطراری باشد.

 

آقای قاسمی، وزیر نفت ایران گفته است که در نشست 161 اوپک مقرر شده که اگر زمانی قیمت نفت به زیر بشکه ای صد دلار برسد وارد منطقه بحرانی قیمت شده ایم و می توان درخواست نشست اضطراری داد...
 

اگر چنین مسئله ای درست باشد دو هفته پیش که اجلاس اوپک برگزار شد قیمت نفت زیر صد دلار بود. اگر راه حلی قرار بود اندیشیده شود باید همان زمان این کار انجام می شد.

 

برخی تحلیل گران کاهش قیمت نفت را ناشی از تخطی دولت ها از سهمیه تعیین شده اوپک می دانند. این علت تا چه اندازه واقعی است؟
 

به نظر من کاهش قیمت نفت تا حد زیادی به این مسئله بستگی دارد. گرچه تخطی دولت ها از سهمیه تعیین شده اوپک علت تامه کاهش قیمت نفت نیست اما یکی از دلایل عمده کاهش قیمت نفت است. اوپک سقف تولید خود را سی میلیون بشکه در روز تعیین کرده بود اما مدت هاست که بالای سی و یک میلیون بشکه در روز تولید می کند. بنابراین بدون شک افزایش تولید اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت، یکی از دلایل عمده وجود مازاد عرضه نفت در بازار و افت قیمت است.

البته دلیل دیگری که در کاهش قیمت نفت موثر است بحث رکود اقتصادی و این سوال است که آیا اقتصاد امریکا و اروپا از حالت رکود بیرون می آید یا نه؟ این مسئله روی تقاضا برای نفت تاثیر مستقیم دارد.

 

اگر افزایش عرضه نفت را در افت قیمت نفت موثر بدانیم، چه راه کاری برای پایبندی کشورها به سهمیه تعیین شده در اوپک وجود دارد؟ نتیجه طبیعی افزایش تولید نفت، کاهش قیمت آن است. چه چیزی باعث می شود که دولت ها افزایش تولید را بر افزایش قیمت مرجح بدانند؟

افزایش تولید توسط کشورهای تولید کننده نفت در شرایط مختلف و توسط کشورهای مختلف و در مقاطع زمانی گوناگون انجام شده است. بنابراین مسئله جدیدی نیست. در تاریخ اوپک بارها چنین مسئله ای اتفاق افتاده است.

اما در مورد سوال دوم باید بگویم که کشورها بر اساس منافع دراز مدت خود آن گونه که خود منافع خود را تعریف می کنند، دست به افزایش یا کاهش تولید نفت می زنند. آن دلایل لزوما کسب درآمد بیشتر اقتصادی نیست. ممکن است مسائل سیاسی در تصمیم گیری آن ها تاثیر بیشتری داشته باشد و ارزشمند تر از بهره اقتصادی باشد. بنابراین اگر در نظر بگیرید که منافع ملی دراز مدت هر کشوری توسط خود آن کشور تعریف می شود و این منافع لزوما اقتصادی نیست، می توانید به پاسخ این سوال که چرا کشورها با وجود کاهش قیمت نفت باز هم تولید آن را افزایش می دهند دست پیدا کنید.

 

اول جولای برای اجرایی شدن تحریم های نفتی علیه ایران تعیین شده بود. تا چه حد کاهش قیمت نفت را برنامه ای می دانید که از تبعات شوک حاصل از تحریم نفتی ایران کاسته شود؟
 

اگر ما کاهش قیمت نفت را برنامه ریزی شده بدانیم، باید افزایش قیمت نفت را نیز برنامه ریزی شده بدانیم. اگر مبنای کار را بر این بگذارید که بازار تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار دارد و به خاطر این عوامل سیاسی قیمت تغییر می کند، می توان بحث کرد. اما اگر بگوییم که مسائل اقتصادی در آن تاثیرگذار است، باید عوامل دیگری را در نظر گرفت.

من معتقدم که عوامل سیاسی تاثیرات محدودی در بازار دارد؛ اما نه به آن اندازه که درباره آن تبلیغ می شود. روز جمعه گذشته قیمت نفت شدیدا بالا رفت. روز دوشنبه اندکی پایین آمد و این پایین آمدن طبیعی بود چرا که وقتی رشد سریعی در قیمت ها ایجاد می شود، روزهای بعد به دلیل سودجویی برخی افراد، بازار تا حدی خود را تنظیم می کند و قیمت ها کاهش می یابد. البته مسئله تحریم نفت ایران نیز تاثیر خود را بر قیمت ها داشته است. اما این تاثیر از مدت ها پیش بوده و خریداران و فروشندگان نفت که از مدت ها پیش تصمیمات خود را می گیرند و خرید و فروش های خود را انجام می دهند، این مسئله را نیز در محاسبات خود دخیل کرده اند.

 

تاثیر آتی نخواهد داشت؟
 

تاثیر آتی می تواند مسائل دیگری باشد. اما زمان آغاز این تحریم اعلام شده بود و همه برای اجرای آن خود را آماده کرده بودند. در این میان نکته ای که به نظر من خیلی مهم است این است که ما باید هوشمندانه کار کنیم و فکر نکنیم که دنیا بدون نفت ما از بین خواهد رفت. دنیا بدون نفت عربستان سعودی هم شاید از بین نرود. نباید فکر کنیم که مرکز ثقل نفتی جهان ما هستیم.

دکتر نرسی قربان


نخستین شوک نفتی به اوپک پس از داستان لیبی




 
تحریم طلای سیاه ایران بازار را تکان می دهد
نخستین شوک نفتی به اوپک پس از داستان لیبی


 

پس از قطع صادرات نفت لیبی به دنبال ناآرامی های سیاسی در سال گذشته میلادی، تحریم نفتی ایران نخستین گردابی است که خریداران را در خود گرفتار می کند 
تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران با آخرین توانی که در چنته اروپایی ها مانده بود از راه رسید. برخی کشورها از تبعیت از این تحریم ها معاف شدند اما موج تازه این تحریم ها بر قیمت ها تاثیر گذاشته و به گفته غربی ها اکنون ایران تحت شدید ترین فشارهای اقتصادی برای پایان دادن به برنامه هسته ای خود است. برنامه ای که ایرانی ها آن را صلح آمیز و عاری از نیت دستیابی به تسلیحات هسته ای می دانند اما غربی ها همچنان بر مشکوک بودن آن اصرار دارند. بر اساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی کاهش صادرات نفت ایران منجر به بی نظمی در خروجی نفتی اوپک شده است که از زمان ناآرامی ها در لیبی و قطع صادرات طلای سیاه این کشور تا به امروز بی سابقه بوده است. همزمان با این تحولات کارگران مشغول به استخراج نفت از دریای شمال نیز دست به اعتصابی فراگیر زده اند. گوردون کوآن از مرکز تحقیقات منطقه ای انرژی در این خصوص می گوید: پیش بینی ما افزایش قیمت نفت برنت به دنبال تحریم ایران و کاهش صادرات نفت دریای شمال به دنبال اعتصاب ها است. ممنوعیت بیمه تانکرهای نفت ایرانی که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شد می تواند به افزایش تقاضا برای نفت خام برنت و دوبی منتهی شود.

در 21 ژوئن برای نخستین بار در 18 ماه گذشته ، قیمت نفت برنت در هر بشکه به کمتر از 90 دلار رسید که منجر به افزایش نگرانی ها از تاثیرگذاری بحران اقتصادی اروپا بر نیازهای جهانی به نفت شد. اکنون با از راه رسیدن تحریم نفتی ایران و اعتصای کارگران در دریای شمال باید انتظار افزایش مجدد قیمت ها را داشت.

بشکه های ذخیره شده
ایران که پس از عربستان سعودی در سکوی دوم تولید اوپک ایستاده است تا ماه می روزانه 3/ 3 میلیون بشکه نفت تولید می کرد. تبعیت کامل جامعه بین المللی بخصوص اروپایی ها از تحریم های اخیر علیه تهران می تواند به کاهش یک میلیون بشکه در روز نفت تولیدی ایران منتهی شود. این اتفاق در نیمه دوم سال با ناپدید شدن خریداران نفت تهران همراه خواهد شد و به تبع این غیبت ، بر تعداد تانکرهای مملو از نفت ایران افزوده خواهد شد.
محمد علی خطیبی نماینده ایران در اوپک همزمان با تشدید تحریم های اروپا علیه کشورش هشدار داد که غرب هزینه های سیاسی کردن بازار نفت را پرداخت خواهد کرد.
محمود بهمنی که ریاست بانک مرکزی ایران را بر عهده دارد نیز تاکید کرد که تهران در برابر تحریم ها ساکت نخواهد نشست و از 150 میلیارد دلار ذخیره ارزی که دارد برای پر کردن خلاهای به وجود آمده استفاده خواهد کرد: ما برنامه هایی برای مبارزه با تحریم ها داشته و با سیاست های خصمانه علیه ایران نیز برخورد خواهیم کرد.

نشست های اضطراری
همزمان با آغاز تحریم های اروپا رستم قاسمی وزیر نفت ایران خواهان برگزاری نشست فوری اوپک برای بررسی تاثیر تحریم ها بر تولید نفت ایران و تجزیه و تحلیل قیمت نفت شد. قاسمی در سخنان خود زیرپاگذاشتن محدودیت های تعیین شده در تولید نفت از سوی برخی اعضای اوپک را تقبیح کرده و از تاثیر منفی آن بر قیمت نفت گلایه کرد. 12 عضو اوپک در آخرین نشست خود در چهاردهمین روز از ماه ژوئن بر تولید روزانه 30 میلیون بشکه به توافق رسیدند اما در ماه می میزان تولید با افزایش یک و نیم میلیون بشکه ای روبه رو شد.
اتحادیه اروپا در ماه ژانویه با ممنوعیت واردات نفت از ایران موافقت کرد و 5 ماه به خریداران نفتی فرصت داد تا قراردادهای خود با ایران را متوقف و یا کنسل کنند. کشوری مانند یونان نیز در این مدت فرصت داشت جایگزینی برای تولید نفت مورد نیاز خود بیابد. از نخستین روز از ماه جولای هیچ شرکت بیمه بین المللی حق تامین بیمه تانکرهای نفت ایران را ندارد. وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بیست و پنجمین روز از ماه ژوئن دور هم جمع شدند و به این نتیجه رسیدند که با توجه به بی ثمر بودن مذاکرات ایران با 1+5 در مسکو ، دلیلی برای به تعویق انداختن دور جدید تحریم ها وجود ندارد.

سخت ترین تحریم ها
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص برنامه هسته ای ایران گفت: دور جدید تحریم ها ، سخت ترین و شدید ترین نوع فشار اقتصادی است که تا کنون بر ایران اعمال شده است. اکنون این دولت ایران است که باید با تصمیم خود به انزوای اقتصادی ! بوجود آمده پایان دهد. تا زمانی که ایران تغییر رویه ندهد ، فشارها نیز ادامه خواهد داشت. ممنوعیت بیمه تانکرهای نفتی ایران که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شد ، 95 درصد از تانکرهای بین المللی را شامل می شود. یک مقام آگاه در سئول پایتخت کره جنوبی در تازه ترین اظهار نظر خود ادعا کرد که تهران در ببیست و نهمین روز از ماه ژوئن به سئول پیشنهاد داده که می تواند نفت مورد نیاز این کشور را در تانکرهای خود تامین کند.
هم راستا با تحریم های اتحادیه اروپا ، کنگره امریکا نیز در ماه دسامبر قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن بانک های بین المللی که در جابه جا کردن درآمدهای نفتی ایران دست داشته باشند از فعالیت در خاک آمریکا محروم خواهند شد.در آن زمان کنگره امریکا به کشورهای چین، هند و ژاپن که بیشترین واردات نفت خود را از ایران داشتند تا 28 ژوئن فرصت داد تا با کاهش خرید نفت ایران ، در لیست معاف شدگان از تحریم قرار بگیرند.

وابستگی به نفت
نفت و فرآورده های نفتی در ایران 80 درصد صادرات ایران را شامل شده و نیمی از درآمد دولت نیز از همین منبع است. بر اساس آمارهای بین المللی درآمد ایران از فروش نفت در سال 2010 بیش از 73 میلیارد دلار بوده است. صادرات نفت ایران پس از تحریم ها 20 تا 30 درصد کاهش خواهد داشت. ایران در چند روز منتهی به آغاز تحریم های اروپا هشدار داد که می تواند در ازای خصومت ورزی غربی ها تنگه هرمز را مسدود کند. بسیاری از رسانه ها خبر دستیابی ایران به فناوری مجهز کردن کشتی ها به موشک هایی با برد 300 کیلومتر را هشداری به غرب خواندند. تنگه هرمز از منظر استراتژیک شریان انتقال نفت به حساب می آید. علی فدوی فرماندار نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفتگویی با مهر در این خصوص گفت: تنگه هرمز و خلیج فارس زمین بازی ایران و لاغیر است. هر مساله ای که در این مناطق رخ دهد می تواند بر قیمت نفت تاثیر صعودی داشته باشد.بسیاری از تحلیل گران تنگه هرمز را کارت برنده ایران در مواجهه با غرب می دانند. یک تحلیل گر مسائل نفتی در اسلو در این خصوص می گوید: هیچ کس نمی تواند دقیقا میزان تاثیرگذاری این ماجرا بر قیمت نفت را پیش بینی کند.

منبع: businessweek

ترجمه: سارا قاسمی

 


خط لوله قدیمی عربستان فعال شد

 



 

 

 

عربستان سعودی که خطر تهدید ها را درک می کند خط لوله قدیمی را برای انتقال نفت فعال کرده و در ۵ ماه گذشته بارها آن را آزمایش کرده است. مقامات مطلع از این پروژه اعلام کرده اند که عربستان این خط لوله را فعال کرده تا در صورت تهدید تنگه هرمز ،منابع جایگزین امن برای صادرات نفت در اختیار داشته باشد.

  در حالی که امارات متحده عربی در آستانه افتتاح خط لوله ای قرار دارد که به یکی از بزرگترین بنادر این کشور در خلیج عمان منتهی می شود تا بدون نیاز به تنگه هرمز، نفت تولیدی امارات به بازار های جهانی برسد، عربستان نیز خط لوله قدیمی خود را دوباره فعال کرده تا در صورت تهدید تنگه هرمز ، راهی جایگزین برای انتقال نفت در اختیار داشته باشد.عربستان که در ماه های اخیر با افزایش سطح تولید خود غرب را در اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران همراهی کرده و تاکید دارد همچنان به تامین منابع مورد نیاز بازار ادامه می دهد، خط لوله نفت قدیمی که توسط عراق ساخته شده و خطوط کشتیرانی خلیج فارس توسط آن دور زده می شود را دوباره فعال کرده است. به این ترتیب ریاض می تواند مقادیر بیشتری نفت را از طریق ترمینال ها در دریای سرخ صادر کند و در مقابل احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، ایمن تر باشد.ادامه….

 این خط لوله که از آن با نام اختصاری آی پی اس ای یاد می شود، در سال های ۱۹۸۰ توسط عراق در عربستان سعودی احداث شد. البته این خط لوله از سال ۱۹۹۰ زمانی که صدام حسین به کویت حمله کرد، دیگر نفت عراق را انتقال نداده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان در سال ۲۰۰۱ این خط لوله را توقیف و بدهی های بغداد بابت این خط لوله را پرداخت کرد. پس از آن نیز در چند سال اخیر برای انتقال گاز به نیروگاه ها در غرب کشور از این خط لوله استفاده می کرد.

 

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی در دی ماه گذشته تهدید کردند در صورت افزایش فشار تحریم های آمریکا و متحدان اروپایی اش، تنگه هرمز را مسدود می کنند. اکنون در حالی که تحریم های بانکی آمریکا از امروز ( پنجشنبه) علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعمال می شود و تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز از یکشنبه آینده اجرایی خواهد شد، بار دیگر نگرانی ها در خصوص بسته شدن تنگه هرمز تشدید شده است. از سوی دیگر مقامات اسرائیلی نیز تاکید دارند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای با ایران باید از گزینه نظامی استفاده کرد.

 

در این شرایط عربستان سعودی که خطر تهدید ها را درک می کند خط لوله قدیمی را برای انتقال نفت فعال کرده و در ۵ ماه گذشته بارها آن را آزمایش کرده است. مقامات مطلع از این پروژه اعلام کرده اند که عربستان این خط لوله را فعال کرده تا منابع جایگزین امن برای صادرات نفت در اختیار داشته باشد. گفته می شود این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت برخوردار است.

 

تهدید صادرات نفت از طریق تنگه هرمز یکی از مهمترین نگرانی ها برای کشور های تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس به شمار می رود. حدود یک سوم صادرات نفتی دریایی جهان از طریق این تنگه انجام می شود.عربستان، ایران، کویت، عراق ، امارات متحده عربی و قطر از تنگه هرمز برای صادرات نفت خود به بازار های جهانی استفاده می کنند. به همین دلیل اغلب این کشور ها در جستجوی مسیر های جایگزین هستند تا در صورت تهدید تنگه هرمز از آنها استفاده کنند.

بررسی استراتژیک


انتقال گاز دریای خزر به ترکیه و اروپا نهایی شد

 



 

 

قراداد احداث خط لوله‌ی”ترانس آناتولی” بین ترکیه و آذربایجان امضاء شد. از طریق این خط لوله قراراست گاز منطقه شاه دنیز در جمهوری آذربایجان به ترکیه و سپس توسط خط لوله نابوکوی غربی به اروپا انتقال یابد.

قراداد ترانس آناتولی توسط تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و ناطق علی‌یف وزیر صنایع و انرژی آذربایجان روز سه‌شنبه ششم تیر ۱۳۹۱ در شهر استانبول امضا شد. در مراسم امضای این قرارداد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند.قرار است از طریق خط لوله ترانس آناتولی تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و اتحادیه اروپا انتقال یابد. رسانه‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان گزارش دادند که ترکیه و آذربایجان قصد دارند به‌طور مشترک احداث خط لوله جدید را آغازکنند.ادامه….

 اتحادیه اروپا خواستار تاسیس خط لوله ترانس خزر است

همچنین گزارش می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی برنامه‌ریزی‌های مختلف این پروژه به پایان برسد و تا ۵ سال دیگر احداث این خط لوله پایان یابد. بخش عمده‌ی هزینه این پروژه که حدود ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود، قرار است از طریق شرکت سوکار، شرکت نفت‌وگاز آذربایجان تامین شود.

 

اتحادیه اروپا به امید انتقال گاز شاه دنیز

یک روز پس از امضای قراداد طرح ترانس آناتولی، کنسرسیوم شاه دنیز برای انتقال مسیر گازی خود رسما مسیر نابوکوی غربی را انتخاب کرد. کارشناسان این تصمیم سوکار و بی پی را رویداد مهمی در انتقال گاز دریای خزر به اتحادیه اروپا تلقی می‌کنند. از طریق خط لوله نابوکوی غربی گاز دریای خزر از مرز ترکیه و بلغارستان تا “باوم گارتن” اتریش انتقال پیدا خواهد کرد.

 

پروژه‌ی تولید گاز فاز دوم شاه دنیز که ۷۰ کیلومتر از ساحل باکو فاصله دارد، با اپراتوری شرکت بریتیش پترولیوم قراراست با راه‌اندازی۲ سکوی تولید، حفاری ۲۶ چاه دریایی توسط دو سکوی نیمه شناور و لوله گذاری در عمق ۵۵۰ متری آب، تا سال ۲۰۱۷ اجرا شود.

 

مسیر انتقال گاز شاه دنیز

قرارداد فروش و ترانزیت گاز فاز دوم شاه‌دنیز قبلا در اکتبر سال ۲۰۱۱ با ترکیه امضا شده است، اما مسیر ترانزیت آن تاکنون مبهم مانده بود. کنسرسیوم شاه دنیز درست یک روز پس از امضای طرح خط لوله ترانس آناتولی، انتخاب نهایی خود را برای مسیر ترانزیت گاز نابوکوی غربی اعلام کرد.

 

هم اکنون از فاز اول پروژه شاه دنیز سالانه تا ۹ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌شود و بخش اعظم گاز تولیدی از طریق خط لوله باکو- تفلیس- ارزروم به کشورهای گرجستان و ترکیه صادر می‌شود. راه‌اندازی فاز اول این پروژه ۷ سال به طول انجامید و با توجه به این‌که مطالعات ابتدایی فاز دوم دو سال است انجام می‌شود، به احتمال قریب به یقین، فاز دوم این پروژه تا ۲۰۱۷ عملیاتی خواهد شد.

 

ذخائر گاز جمهوری آذربایجان در دریای خزر

خبرگزاری ترند نیوز آذربایجان می‌نویسد از طریق خط لوله ترانس آناتولی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز صادر خواهد شد که قرار است از سوی جمهوری آذربایجان تا سال ۲۰۲۵ میلادی تولید شود. اما آیا جمهوری آذربایجان به اندازه‌ی کافی گاز در اختیار دارد؟

 

دالغا خاتین اوغلو، مدیر سرویس اخبار ایران خبرگزاری ترند نیوز به این پرسش دویچه وله چنین پاسخ می‌دهد: «آذربایجان با تولید ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز از فاز دوم شاه دنیز، قادراست میزان اولیه گاز مورد نیاز خط لوله ترانس آناتولی را تامین کند، اما این کشور تا سال ۲۰۱۷ طبیعتا میادین گازی دیگری نیز دارد، مانند میدان گازی آبشرون و امید. همچنین افزایش تولید گاز از فاز اول شاه دنیز نیز در حال انجام است.»

 

این کارشناس در توضیحات خود به منابع دیگر گازی در حوزه‌ی دریای خزر هم اشاره می‌کند و تاکید دارد: «گاز ترکمنستان هنوز هم یکی از منابع پشتیبانی صادرات گاز به اروپا محسوب می‌شود، اگرچه روسیه روی خوشی به این ایده نشان نمی‌دهد، ولی به هر حال، این پروژه برای روسیه نیز قابل توجه است، چراکه رقیب اصلی روسیه، یعنی ایران را برای یافتن جای پا در بازار گاز اروپا در آینده منزوی‌تر خواهد کرد. من در تحلیل نهایی نسبت به موفقیت پروژه ترانس آناتولی کاملا خوشبین هستم.».جمهوری آذربایجان گاز شاه دنیز در دریای خزر را هم اکنون به ترکیه و گرجستان صادر می‌کند

 

ترکیه و آذربایجان تنها سهام‌داران ترانس آناتولی

 

به نظر دالغا خاتین اوغلو زمینه اجرای پروژه ترانس آناتولی اکنون فراهم است. وی می‌گوید: «آن‌چه که خط لوله ترانس آناتولی را از دیگر پروژه‌های ترانزیتی گاز متمایز می‌کند، این است که آذربایجان و ترکیه مستقیما سهام‌دار این پروژه هستند، ۸۰ درصد سهم شرکت سوکار آذربایجان و ۲۰ درصد سهم شرکت بوتاش ترکیه است. این پروژه ۷ میلیاردی، ۶ میلیارد متر مکعب از گاز فاز دوم شاه دنیز ۲ را به ترکیه و بقیه آن‌را به اروپا صادر خواهد کرد.»

 

این کارشناس همچنین تاکید می‌کند: «آذربایجان به لطف درآمدهای نفتی خود به حدی از پیشرفت رسیده است که نه تنها قابلیت تکنیکی اجرای این دست از پروژه‌ها را دارد، بلکه در طول چند سال گذشته بیشتر از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام داده است، یعنی مشکل سرمایه گذاری برای آذربایجان در پروژه‌ها وجود ندارد.».دالغا خاتین‌اوغلو، مدیر سرویس اخبار ایران خبرگزاری ترند نیوز به اجرای طرح ترانس آناتولی خوشبین است

 سکوت روسیه درباره‌ی خط لوله آناتولی

ولادیمیر سوکور از”مؤسسه تحقیقاتی جیمزتاون در واشنگتن” که درباره‌مسایل مربوط به امور گاز تحقیق می‌کند، در گفت‌وگو با دویچه وله درباره‌ی موضع روسیه توضیح می‌دهد: «این خط لوله از کناره‌های دریای خزر تا مرز ترکیه با بلغارستان کشیده خواهد شد. روسیه در انتقال گاز دریای خزر نمی‌تواند به ترکیه فشار آورد. ترکیه و آذربایجان تواقفنامه اولیه خود را در ۲۶ دسامبر امضا کردند و روسیه تابحال هیچ واکنشی نشان نداده است. روسیه تمام تلاش خود را خواهد کرد تا مانع اجرای نابوکو شود. روسیه همچنین تهدید می‌کند با احداث خط لوله “زود استریم” زودتر از طرح ترانس آناتولی گاز کشورهای یونان، بلغارستان، رومانی، مجارستان، اتریش و آلمان را تامین کند.»

 

سوکور خاطرنشان می‌کند: «اگر واقعا چنین خط لوله‌ای احداث شود و زودتر از نابوکو گاز صادر کند پروژه‌ی نابوکو و حتی ترانس آناتولی هم اهمیت خود را از دست خواهد داد.»

 

دالغا خاتین اوغلو و ولادیمیر سوکور متفق‌القولند که طرح خط لوله ترانس آناتولی تحول بزرگی در انتقال انرژی حوزه دریای خزر به ترکیه و اتحادیه اروپا به شمار می‌آید. آن‌ها به اجرای این طرح خوشبین هستند.

صدای المان


استراتژی نفتی عراق و منافع ملی ایران

 

استراتژی نفتی عراق و منافع ملی ایران

 

 


گفتگو با غلامحسین حسنتاش

 

 

سال ۲۰۰۹ نقطه عطف نوینی در صنعت نفت عراق است و این کشور اقدام به برگزاری دو دور مناقصه بین‌المللی پروژه‌های نفتی خود نمود این مناقصه‌ها با هدف افزایش ظرفیت تولید عراق از به ۱۰ میلیون بشکه در روز بود. در این بین با توجه به افزایش مداوم تولید نفت این کشور و همچنین سرمایه گذاری های این کشور در بخش نفت و همچنین میدان های مشترک نفتی با ایران برای واکاوی بیشتر پیامدهای این امر بر روی منافع ملی ایران به گفتگویی با غلامحسین حسنتاش عضو هیات علمی انجمن اقتصاد انرژی ایران و رییس پیشین مرکز مطالعات استراتژیک انرژی نشسته ایم:

مرکز بین المللی مطالعات صلح: مهمترین محورهای استراتژی نفتی عراق در سالهای اخیر را چگونه مورد بررسی قرار میدهید؟

دولت عراق برای توسعه میدان های هیدروکربنی خود تا کنون چهار دور مناقصه برگزار نموده است، دو دور مناقصه در سال ۲۰۰۹، یک دور در سال ۲۰۱۰ که عمدتا میدان‌های گازی بود و یک دور هم اخیرا در سال ۲۰۱۲٫ مشخص است که راهبرد نفتی عراق، سرمایه‌ گذاری گسترده بر روی کل میدان های هیدروکربنی این کشور آنهم با استفاده از سرمایه و فناوری خارجی و دستیابی به سطح تولید بسیار بالاست. تنها در قراردادهایی که به دنبال دو دور اول مناقصات منعقد شده است هدف تولید ۱۱٫۴ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است. دور سوم هم همانطور که اشاره شد عمدتا میدان های گازی بود و اهداف دور چهارم هنوز مشخص نشده است. ارزیابی بنده این است که بعید است این استراتژی صرفا بر اساس منافع ملی عراق طراحی شده باشد. عراق کشوری است با حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت و با وسعت حدود ۴۳۸ هزار کیلومتر مربع یعنی حدود یک چهارم وسعت کشور ما، زیرساخت‌های صنعتی این کشور نیز نابود شده است و این کشور استعداد فراوانی برای وابسته شدن به تک محصولی با تمام آثار و تبعات منفی آن را دارا می‌باشد و با چنین تولید نفت و درآمد نفتی حتما این اتفاق خواهد افتاد. ادامه…..

خصوصا اینکه اتکاء گسترده به شرکت‌های خارجی حتی مجال بومی شدن خود صنایع نفت را نیز فراهم نمی‌آورد. ظرفیت پالایشی عراق هم اکنون حدود ۷۴۰ هزار بشکه در روز در چهار پالایشگاه نصیریه (۳۰۰هزار بشکه) ، میسان(۱۵۰ هزار بشکه)، کرکوک (۱۵۰هزار بشکه) و کربلا (۱۴۰هزار بشکه) است. البته مصرف داخلی این کشور بسیار کمتر از این است و عراق مقداری فرآورده نفتی هم صادر می‌کند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که این استراتژی توسعه نفت از بستر یک استراتژی توسعه ملی و نیز از بستر یک مطالعه جامع بر روی وضعیت آینده انرژی جهان و انتخاب جایگاه عراق در آن منشعب شده باشد. اما تجربیات تاریخی بعد از شوک‌های نفتی دهه ۱۹۷۰ به کشورهای صنعتی نشان داده است که باید ظرفیت تولید اضافی وجود داشته باشد و در کشورهای مختلف هم پراکنده باشد تا امنیت انرژی آنها تضمین شود. ضمن اینکه برنامه‌های عراق فرصت‌های سرمایه‌گذاری عظیمی را برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی بوجود آورده است.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا عراق توان آن را دارد که طی پنج سال آینده تولید نفت خود را دو برابر کرده و به رقم شش میلیون بشکه در روز برساند؟

 

البته اغلب مراجع باور ندارندکه تولید عراق به هدفی که مذکور افتاد یعنی بیش از ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه برسد اما احتمالا رسیدن به تولید حدود ۶ میلیون بشکه در روز تا چند سال آینده بسیار زیاد است.بعد از برگزاری دو دور اول مناقصات عراق موسسه معتبر «وود مکنزی» بررسی ای را انجام داد و به این نتیجه رسید که هدف بالاتر از ۱۰ میلیون بشکه بلند پروازانه است و تحقق هدف ۷٫۴ میلیون بشکه را امکان پذیر تر دانست. اینجانب در مقاله‌ای ( که در شهریور ۱۳۸۹ در ماهنامه اقتصاد انرژی به چاپ رساندم) کار وودمکنزی را نقد و بررسی کردم و با واقعی‌تر کردن ضرایب بازیافت میدان های عراق و نسبت ذخائر به تولید قابل تحقق در مقایسه با تجربیات عینی و عملی به وقوع پیوسته در کشورهای منطقه به عدد حدود ۵٫۵ میلیون بشکه در روز رسیدم که اگر مناقصات بعدی را هم به آن اضافه کنیم و افت تولید طبیعی را هم در نظر بگیریم همان ۶ تا ۶٫۵ میلیون بشکه شاید قابل تحقق باشد.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: رویکرد نفتی عراق در اجلاس اخیر اوپک را در همراهی با متحد سیاسی ش، یعنی ایران در مقابل عربستان سعودی را چگونه مورد ارزیابی قرار می دهید؟

 

در اجلاس اخیر یعنی اجلاس ۱۶۱ اوپک که در ۲۵ خرداد ماه ۹۱ برگزار شد. بنده اطلاعی از هماهنگی قبلی بین ایران و عراق ندارم ،اما حداقل شواهد و نتیجه اجلاس نشان دهنده هماهنگی قوی جهت یک رویارویی نیست. بنظر من تصمیم اجلاس بیشتر به نفع عربستان و در جهت خواست آن کشور بود. چون تصمیم خوبی نبود و با شرایط بازار خصوصا با روند نزولی قیمت نفت، سازگار نبود. اوپک اگر می‌خواست جلوی این روند را بگیرد باید سقف تولیدش را کاهش میداد نه اینکه سقف تولید قبلی را تمدید کند. تذکر و دعوت اجلاس به اینکه اعضاء متعهد به سهمیه‌ شان باشند نیز بیشتر یک تعارف است و اثر گذار نیست. اما اگر اوپک سقف تولید را کاهش میداد می‌توانست اثر مثبت روانی بر روی بازار در جهت افزایش قیمت‌ نفت داشته باشد.البته عربستان دست بالا را گرفت و بحث افزایش را مطرح کرد که بحث کاهش تولید مطرح نشود. در این بین دیپلماسی نفتی کشور باید تقویت شود و هماهنگی قبل از اجلاس ها با کشورهای دوست صورت بپذیرد.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا عقد قراردادهای بزرگ عراق با شرکتهایی چون، اکسون موبایل، بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل و..و همچنین افزایش ظرفیت تولید نفت عراق پیامد های منفی ای بر استراتژی نفتی ایران و کاهش وابستگی به نفت ایران در سطح بین المللی خواهد داشت؟

 

البته بنده نمی دانم که استراتژی نفتی ایران چیست و تاکنون استراتژی روشنی را ندیده‌ام. اما بدیهی است که افزایش تولید عراق بازار را برای همه اعضاء اوپک محدودتر می‌کند و قدرت مانور کشورهای صنعتی را برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران تقویت می‌کند. بازار نفت یک بازار یکپارچه است از هرجا نفت بیشتری به بازار عرضه شود بر روی کل بازار اثر می‌گذارد چه برسد به اینکه این افزایش از یک کشور نزدیک و همسایه و در یک منطقه مشابه باشد. هم اکنون چندماه است که میزان صادرات نفت عراق از ایران سبقت گرفته است و بنظر می‌رسد که با ادامه این روند ظرف همین دو سه ماه آینده میزان تولید نفت این کشور نیز از ایران سبقت بگیرد. ضمنا قراردادهای عراق با شرکت‌هایی که نام بردید شانس همکاری دو کشور در بهره برداری مشترک از میدان های مشترک را از بین میبرد. ضمن این‌که به هرحال شرکت‌ها باید از محل تولید میدان های هزینه‌های خود را مستهلک کنند. لذا عراق مجبور است که حداقل تا سال‌ها از همه ظرفیت تولید خود استفاده کند که این در بسیاری از شرایط می‌تواند بر روی بازار و قیمت‌های جهانی نفت هم اثر منفی داشته باشد.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: توجه عراق به حوزه‌های مشترک نفتی خود با ایران، بهره‌برداری بیشتر از حوزه‌های مشترک نفتی و برتری در حوزه‌های مشترک نفتی چه پیامدهایی روی منافع ملی ایران دارد؟

 

اولین مناقصه‌های عراق عمدتا بر میدان های این کشور واقع در نزدیک مرز ایران متمرکز بود که بسیاری از آنها با ایران مشترک است و احتمال مشترک بودن بعضی دیگر نیز وجود دارد. برآورد می‌شود که بیش از ده درصد ذخایر نفتی ایران در میدان های مشترک با عراق قرار داشته باشد. در شرایطی که ایران به دلایل تحریم و مشکلات سازمانی و مدیریتی متناسب با فعالیت و سرمایه‌گذاری کافی بر روی این میدان های ندارد. مسلما در صورت بهره ‌برداری بیشتر عراق ایران سهم خود را از دست خواهد داد و این خسارتی غیر قابل برگشت خواهد بود. خصوصا توجه داشته باشید که متاسفانه قوانین و قواهد بین‌المللی برای تسهیم و تقسیم ذخایر میدان های مشترک هیدروکربنی وجود ندارد و هرکه زودتر ببرد برده است.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: افزایش ظرفیت ٧ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۱۷ چه تاثیری بر سر میزان سهمیه‌ ایران در اوپک خواهد گذاشت؟

 

البته رقم سهم ایران در اوپک طبیعتا فقط به عراق بستگی ندارد و به وضعیت و آینده تولید بقیه کشورهای عضو نیز بستگی دارد. اما مسلما جایگاه ایران در اوپک نزول خواهد کرد. ضمن اینکه درست است که سهمیه بندی اوپک بر روی تولید اعضاء است، اما قدرت واقعی کشورها برای اثرگذاری بر بازار عملا به میزان صادرات ایشان مربوط می‌شود و هم اکنون صادرات عراق بسیار بیشتر از ایران است.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا افزایش تولید عراق می تواند موجب تقویت مواضع ایران در اوپک شود؟

 

افزایش تولید عراق مواضع ایران را مستقیما تقویت نمی‌کند ، اما مواضع رقبای عمده ایران در اوپک را قدری تضعیف می‌کند. البته اگر عراق متحد ایران بماند و در بلند مدت به سمت آنها نغلتد. ضمنا تذکر این مطلب را ضروری می‌دانم که از سئوالات شما اینجور بر می‌آید که شما به اوپک خیلی وزن می‌دهید و بیش از آنچه واقعیت دارد آنرا مهم ارزیابی می‌کنید. در حالی که واقعیت این است که اوپک سازمان ضعیفی است که اثرگذاری آن بسیار محدود شده است.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا ظهور عراق جدید در بخش صنعت نفت می تواند فرصت ها و پیامدهای مثبتی بر منافع ملی ایران داشته باشد؟

 به تهدیدهای این پدیده در مطالب قبلی اشاره شد. اما این پدیده قطعا می‌تواند فرصت‌هایی را هم ایجاد کند. اما استفاده از فرصت‌ها و خصوصا فرصت‌های خارجی، نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدّت و برخورد منسجم و پیگیرانه و نیز همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های نفت و دیپلماسی است و بدون آن فرصت‌ها از دست می‌رود. ببینید مثلا شرکت‌های بسیار زیادی در مناقصات عراق شرکت کرده‌اند و قرارداد بسته‌اند و بعد هم نیاز به پیمانکاران فرعی دارند، حتی شرکت «سونانگل» آنگولا الان در عراق قرارداد دارد و فعال است. حالا شما آنگولا را مقایسه کنید با نزدیک صد و ده سال سابقه ما در صنعت نفت، چرا نباید یک شرکت ایران در مناقصه‌های اصلی و فرعی نفتی عراق شرکت کند و در آنجا حضور داشته باشد؟

 

یا یکی از چالش‌های مهم عراق برای صادرات نفتش پایانه‌های صادراتی است. عراق دسترسی محدودی به خلیج فارس دارد و توان صادرتی‌اش از آنجا محدود است و مقداری از نفت خود را از طریق خط‌لوله به بندر «سیحان» ترکیه می‌برد که با توجه به عبور از مناطق کردنشین دو کشور همواره با مشکل مواجه بوده است و توسعه بیشتر آن نیز دشوار است. خط ‌لوله موجود به بنادر سوریه نیز سال‌هاست بدلیل فرسودگی متوقف است. در طول جنگ با ایران، عراقی‌ها بخش از نفت خود را از طریق عربستان و با استفاده از خط ‌لوله شرق به غرب عربستان انجام میدادند که اینک قطع شده است و بعید بنظر میرسد که عربستان مجددا به سادگی این را در اختیار عراق قرار دهد . چراکه عراق مهمترین رقیب بالقوه نفتی عربستان محسوب می‌شود. در این راستا این محدودیت‌ها می‌تواند برای ما فرصت ایجاد کند. آیا بخشی از نفت عراق نمی‌تواند از مسیر ایران به بازارهای جهانی برسد؟ این نیازمند بررسی دقیق و رسیدن به استراتژی روشن است و البته شرایط سیاسی بین‌المللی ما نیز باید بگونه‌ای باشد که مانع استفاده از اینگونه فرصت‌ها نشود. در شرایط مطلوب سیاسی اتحاد نفتی استراتژیک ایران و عراق می‌تواند قدرت نفتی عربستان را مهار کند.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: به نگاه شما مهمترین راهکارها ایران برای کاستن از هر گونه پیامد منفی استراتژی نفتی عراق بویژه در حوزه میدان های مشترک نفتی چه راهبردها و رویکردهایی است؟

 

متاسفانه صنعت نفت کشور بویژه در بخش بالادستی گرفتار بی‌ برنامگی و به نظر من سوء مدیریت است. بنده قویا اعتقاد دارم که حداقل در شرایط فعلی و با وجود مشکلات بین‌المللی، فعالیت‌ها و مدیریت این بخش باید صرفا بر میدان های مشترک متمرکز باشد و در میان میدان های مشترک نیز اولویت به میدان هایی که رقبا در آنها فعال تر هستند داده شود و توان سرمایه‌گذاری و پیمانکاری و تامین تجهیزات نیز بر این میدان‌ها متمرکز و تجمیع شود. اما در مقابل چپ و راست می‌شنویم و می‌بینیم که وقت سیستم برای توسعه میدان های مستقلی تلف می‌شود که هیچ اولویتی ندارند و البته توسعه هم نه بلکه اصل قرارداد بستن اصالت پیدا کرده حالا هرکجا و با هرکس که اغلب هم به نتیجه نمی‌رسد و دست آخر هم سر میدان های مشترک بی‌کلاه می‌ماند. در حالی که توسعه میدان های مشترک واجب‌ترین کار است.

مرکز بین المللی مطالعات صلح/بررسی استراتژیک


برداشت قطر از پارس جنوبی 13 برابر ایران
 

برداشت قطر از پارس جنوبی 13 برابر ایران


سازمان بازرسی با بررسی سرنوشت طرح توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی، گزارش داد: برداشت ایران از این لایه نفتی مشترک در حالی هنوز به 35 هزار بشکه نرسیده است که قطر روزانه 450 هزار بشکه برداشت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل نظارت و بازرسی نفت سازمان بازرسی کل کشور گزارش داد: لایه نفتی پارس جنوبی با ذخیره‌ای بالغ بر 1.6 میلیارد بشکه نفت درجا، بین دو کشور ایران و قطر، مشترک است. این میدان در سال 1367 کشف، لیکن اولین چاه اکتشافی آن در سال 1377 حفاری شده است.

متعاقبا پس از 6 سال مناقصه بی‌نتیجه برای جذب پیمانکاران خارجی، اجرای فاز اول طرح مذکور به صورت ترک تشریفات مناقصه در اسفندماه 1383 طی قراردادی برای مدت 19 ماه به صورت بیع متقابل به شرکت توسعه پترو ایران واگذار گردید و طبق برنامه می‌بایست از آذرماه سال 1385 از طرح مزبور بهره‌برداری به عمل می‌آمد.
 
با وجود مشترک بودن لایه نفتی پارس جنوبی با میدان الشاهین قطر و بهره‌برداری قریب به 450 هزار بشکه نفت در روز توسط طرف قطری، حیت برداشت روزانه 35 هزار بشکه در فاز اول این طرح تاکنون محقق نشده است.

براساس بررسی انجام شده، صرفا چاه‌های مربوط به بلوک A در میدان حفاری شده و در بلوک C که نزدیک مرز است، هیچ چاه تولیدی حفاری نگریده و همچنین برای خرید یا ساخت TOP SLDE و تاسیسات سرچاهی و پالایشگاه و ساخت واحد فروش و ذخیره شناور (FPSO) نیز اقدام موثری انجام نشده است و پیشرفت طرح مجموعا کمتر از 50 درصد است.
 
باوجود ضعف پیمانکار و وجود اختلاف بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌های پترو ایران و نیکو، مدیریت شرکت ملی نفت، موضوع را به صورت جدی دنبال ننموده و اقدام اصولی جهت رفع ابهامات و حل مشکلات به عمل نیاورده است.
 
اخیرا مبحث جدیدی تحت عنوان مستقل بودن بخشی از لایه‌های نفتی از سوی شرکت نفت و گاز پارس مطرح و د رسانه‌ها منتشر شده است. عدم بررسی دقیق این امر می‌تواند اتمام فاز اول و تولید زودهنگام را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 
برابر تحقیقات هیئت بازرسی، شرکت شلمبره در سال 2005 با بررسی نقشه‌های موجود در آن زمان یک فرو رفتگی فیمابین نواحی A و B و C اعلام می‌کند و احتمال می‌دهد این فرورفتگی ممکن است ناحیه A را از نواحی B و C جدا کرده باشد، لیکن در سال 2010 مدیریت اکتشاف شرکتملی نفت با بررسی نقشه‌های ژئوفیزیکی موجود، این نظریه را رد می‌نماید، لذا تا زمانی که دلایل و مدارک کافی مبنی بر مستقل بودن بخشی از میدان به تایید کارشناسان ذی‌صلاح نرسد بایستی از بیان نظرات غیرکارشناسانه و انحراف خودداری شود. مصوبه شورای اقتصاد برای واگذاری طرح توسعه به صورت ترک تشریفات با فرض مشترک بودن میدان صادر شده است.
 
با توجه به ماموریت شرکت نفت فلات قاره در تولید نفت از میادین دریایی و تجربیات این شرکت در اینگونه میادین نفتی و از طرفی حجم بالای ماموریت شرکت نفت و گاز پارس و تراکم تاسیسات طرح‌ها در منطقه ویژه انرژی پارس (عسلویه)، واگذاری مسوولیت توسعه طرح لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت نفت فلات قاره مورد توصیه اکید است. در صورت امکان انتقال نفت تولیدی از لایه نفتی پاس جنوبی به جزیره لاوان و استفاده از پالایشگاه لاوان، این اقدام اصولی و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.
 
در آغاز طرح گزینه انتقال تولید نفت میدان به صورت دو فازه (پس از آبگیری در دریا) و به صورت سه فازه از طریق خط لوله مورد بررسی واقع شده که نهایتا در اولینMDP، نصب سکوهای A و C برای آبگیری تایید شده و پس از آن به استفاده از FPSO تغییر یافته است، در آن زمان انتقال نفت تولیدی به جزیره لاوان نیز مورد بحث بوده است.
 
اهم پیشنهادهای اصلاحی ارائه شده جهت بهبود وضعیت طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی عبارتند از:
 
* لزوم رفع ابهامات و اختلافات فنی، قراردادی و مالی رفع و تسریع در تکمیل فاز تولید زودهنگام با حضور مدیریت‌های شرکت نفت و گاز پارس، شرکت پترو ایران و شرکت نیکو
 
* رزیابی فنی و اقتصادی جهت انتقال نفت تولیدی از طریق خطوط لوله به صورت دو فاز (نفت و گاز) یا سه فازه (آب، نفت و گاز) به جزیره لاوان با توجه به مشکالت تامین FPSO و همزمان با پیگیری ساخت آن و با توجه به شرایط روز.
طراحی خطوط لوله انتقال به نحو قابل استفاده و فاز توسعه نهایی در صورت تایید انتقال نفت تولیدی در فاز اول با خط لوله.

*برسی امکان استفاده از PSU موجود در میدان سروش و نورزو برای طرح تولید زودهنگام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی
 
* بررسی و اقدام در خصوص واگذاری مسوولیت توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت نفت فلات قاره ایران با توجه به تجربیات طولانی شرکت نفت فلات قاره در توسعه میادین نفتی دریایی و بهره‌برداری از آنها

*ضرورت بازنگری در تبعات فنی و اقتصادی نانشی از تغییرات MDP و حجم کار به منظور دسترسی به اهداف تولید و سقف قرارداد

دیپلماسی ایرانی


نفت صادراتی امارات، تنگه هرمز را دور می زند

   
 
احداث خط لوله تحت تاثیر تهدید های تهران
نفت صادراتی امارات، تنگه هرمز را دور می زند
 
 

امارات متحده عربی در آستانه به پایان رساندن پروژه خط لوله ای است که از مناطق کوهستانی این شیخ نشینی عبور می کند و به آن امکان می دهد نفت صادراتی را بدون عبور از تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس به دست مشتریان بین المللی برساند.

 

دیپلماسی ایرانی: مقامات در تهران تا کنون بارها تهدید کرده اند که در صورت افزایش فشار غرب یا تهدید نظامی، تنگه هرمز را مسدود می کنند. هرچند آخرین نمونه از این تهدید ها سال گذشته مطرح شد اما کشور های عربی از زمانی که تهدید تنگه هرمز تنها یک زمزمه بود و به یک هشدار جدی تبدیل نشده بود، در صدد بررسی راه های جایگزین برای انتقال نفت به بازار های جهانی بر آمدند و همچنان این پروژه ها را با شتاب زیادی دنبال می کنند.

 

 

این روز ها تراکم کشتی های لنگرانداخته در بندر فوجیره در امارات متحده عربی، حاکی از تبدیل شدن این بندر به یکی از شلوغ ترین پایگاه های سوخت گیری مجدد دریایی در جهان است. اما این بندر به زودی به یک راه جدید برای انتقال نفت کشور های عربی به بازارهای جهانی نیز تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، امارات متحده عربی در آستانه به پایان رساندن پروژه خط لوله ای است که از مناطق کوهستانی این شیخ نشینی عبور می کند و به آن امکان می دهد نفت صادراتی را بدون عبور از تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس به دست مشتریان بین المللی برساند. این درحالی است که تا کنون یک پنجم منابع صادراتی نفت در جهان از تنگه هرمز عبور می کرد. 

اما تهدید تهران نسبت به بستن تنگه هرمز، نگرانی کشور های حاشیه خلیج فارس برای استفاده از این تنگه را به همراه داشت چرا که در صورت مسدود شدن آن ، بخش قابل توجهی از صادرات نفتی آنها نیز از ورود به بازار جهانی باز می ماند. از آنجایی که امارات متحده عربی و عمان تنها کشور های حوزه خلیج فارس هستند که سواحلی نیز در اقیانوس هند در اختیار دارند، می توانند برای انتقال نفت، از طریق زمینی، تنگه هرمز را دور بزنند. همچنین عربستان سعودی نیز قادر خواهد بود صادرات نفتی خود را از طریق بنادر دریای سرخ به فروش برساند. البته برای تحقق این هدف به توسعه ظرفیت بندر ها و خطوط لوله ای نیاز دارد که از عرض این کشور عبور می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که خط لوله جدید در امارات نفت را از میادین نفتی کویر ابوظبی از روی زمین انتقال می دهد تا در فاصله 380 کیلومتری به بندر فوجیره در اقیانوس هند برسد. البته در حال حاضر همچنان نفت صادراتی امارات در خلیج فارس بارگیری شده و از طریق تنگه هرمز به بازار های جهانی می رسد. اما زمانی که این خطر لوله با ظرفیت کامل به بهره برداری برسد، امارات می تواند در صورت بسته شدن تنگه هرمز، همچنان دو سوم نفت صادراتی خود را به دست مشتریان برساند. این یعنی 10 درصد از میزان کلی 17 میلیون بشکه نفتی که به طور روزانه در حال حاضر از تنگه هرمز عبور می کند. مقامات امیدوارند که این خط لوله تا پایان ماه جاری به بهره برداری برسد و راه انتقال نفت را سریع تر و آسان تر کند. البته هنوز زمان دقیق صادرات نفتی امارات از طریق خط لوله مشخص نشده اما مقامات اماراتی تاکید دارند که این هدف به زودی محقق خواهد شد. از سوی دیگر وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز اعلام کرده این خط لوله از ظرفیت انتقال 1 میلیون و 500 هزار بشکه نفت برخوردار است و این رقم می تواند به یک میلیون و 800 هزار بشکه ارتقاء پیدا کند.

این پروژه برای امارات متحده عربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که این شیخ نشینی متحد آمریکا، پس از عربستان و ایران سومین تولید کننده بزرگ نفت در کارتل نفتی اوپک به شمار می رود. رابین میلز، از موسسه مشاوره انرژی منار در دوبی تاکید دارد که در صورتی راه اندازی این خط لوله احتمال تلاش ایران برای مسدود کردن آن اندک است.

این در حالی است که دولت سنی امارات متحده عربی از نفوذ منطقه ای ایران به خصوص در کشور های شیعه مانند عراق و سوریه و کشور ها با اقلیت شیعه مانند بحرین، نگران است. از سوی دیگر روابط ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه گانه در خلیج فارس نیز به شدت متشنج است و با سفر اخیر فرمانده سپاه به این جزایر بار دیگر تنش ها افزایش یافته است. همچنین اعمال تحریم ها علیه ایران نیز اتکای جمهوری اسلامی به دوبی و دیگر بنادر تجاری امارات متحده عربی را کاهش داده است. به همین دلیل جای تردیدی وجود ندارد که پروژه خط لوله در امارات به طور مستقیم با تهدید تنگه هرمز از سوی ایران ارتباط دارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/



سرقت نفتی آل سعود از سهم ایران
       
 
ریاض با افزایش تولید،بازار قیمت را شکست
سرقت نفتی آل سعود از سهم ایران
 
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با دکتر فرهاد خرمی، کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل و نفت، در خصوص چگونگی پیگیری اعتراض ایران به افزایش تولید اعضای اوپک

 


 دیپلماسی ایرانی :  طلای سیاه باز هم موضوع اصلی محفل اقتصاددانان و کارشناسان مسائل نفتی شده است. در شرایطی که غرب در اعتراض به برنامه هسته ای ایران ، نفت این کشور را تحریم کرده‌است، قدرت نفتی دیگر خاورمیانه با بی توجهی به اصول اوپک، تولید خود را افزایش داده است که همین سیاست سبب کاهش قیمت نفت شده است.کاهش قیمت نفت نیز یکی از دغدغه‌هایی است که اقتصاد کشورهای وابسته به آن را نگران می‌کند.از جمله این کشورها ایران است که نیاز به بالا نگه داشتن قیمت نفت دارد. نماینده ایران در اوپک نیز اخیرا به افزایش تولید نفت برخی از اعضای اوپک اعتراض کرده است. دیپلماسی ایرانی با دکتر فرهاد خرمی، کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل و نفت، در خصوص چگونگی پیگیری اعتراض ایران به افزایش تولید اعضای اوپک گفتگویی داشته است که در زیر می خوانید:

 

نماینده ایران در اوپک به افزایش تولید برخی از اعضای اوپک اعتراض کرده است، با توجه به قوانین اوپک این اعتراض تا چه اندازه قابل پیگیری است؟

اوپک در سال ۱۹۷۳ پایه گذاری شده که هدف اصلی تشکیل این سازمان تقاضای نفت دنیا بوده است.اعضای اوپک با توجه به تقاضای نفت در مورد اینکه تا چه میزان از آن را  باید اعضای اوپک تولید کنند، تصمیم می‌گیرند. به معنای دیگر از همان ابتدا هر اندازه که سهم اوپک بوده را میان اعضا  بر اساس معیارهای مختلف تقسیم کرده‌اند. همچنین تعیین قیمت‌ها نیز به شیوه‌ای است که به اندازه‌ای قیمت‌ها را بالا پایین می‌کنند تا به قیمت مورد نظر برسند.

اما از ابتدای تاسیس اوپک تا به امروز اعضای اوپک تقلب کردند، بدین معنا که برخی از اعضا برخلاف  سهمیه‌ای که در جلسات اوپک بر سر آن توافق کرده‌اند، سهمیه بیشتر و یا به میزان بیشتری نفت خود را می فروختند. که البته شاید شامل ایران و عربستان سعودی و دیگر اعضا هم باشد.

در تحولات اخیر و به دنبال طرح‌های تحریم‌های نفتی ایران نیز عربستان سعودی بارها گفته است که اگر نفت ایران را تحریم کنند، ما با افزایش تولید آن را جبران خواهیم کرد. در حقیقت چنین حرکتی که برخی کشورها تولید خود را افزایش می‌دهند، نقض روح و هدف اصلی اوپک است. بدین معنا سهمیه‌ای که اعضای اوپک با یکدیگر توافق کرده‌اند را به صورت علنی نقض می‌کنند و می‌توان گفت چنین حرکتی سرقت سهم ایران است. عربستان و قطر و هر کشوری که بیشتر تولید می‌کنند، سهم ایران را سرقت کرده که خلاف هدفی است که اوپک در ابتدا به وجود آمده است. اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که مکانیزم عملی وجود داشته باشد تا به شکایت‌ها و اعتراض‌های ایران رسیدگی کند. به نظر می‌رسد بیشتر بر اساس قدرت سیاسی است.

بنابراین اوپک نمی‌تواند با این روند افزایش تولید برخورد کند؟

خیر، به شکل قانونی راهی وجود ندارد. اما با توجه به آن اصولی که اوپک به وجود آمده، ایران می‌تواند این اعتراض را داشته باشد. بدین معنا که چنین عملی سرقت نفت است و در مقابل همانند این است که ایران راه تانکرهای نفتی عربستان را ببندد و به این سرقت اعتراض کند. اما در اساسنامه اوپک مکانیزم حقوقی برای مقابله با این عمل وجود ندارد.

این توجیهی که عربستان برای افزایش تولید نفت خود کرده و بالارفتن تقاضای بازار را بهانه کرده است نیز به نظر صحیح نیست، چراکه در فصل گرما باید تقاضا کاهش پیدا کند. آیا این توجیه قابل قبول است؟

خیر، معمولا در فصل سرما تقاضا برای نفت افزایش پیدا می‌کند، عربستان از ابتدا دنباله‌رو غرب بوده و هر آنچه را که امریکا دستور دهد، اجرا می‌کند.

ممکن است که در اجلاس آتی اوپک سقف تولید اوپک افزایش پیدا کند؟

بله ممکن است، اما قیمت کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط نیز که عربستان تولید خود را افزایش داده قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. شاید بسیاری از کشورها با افزایش تولید مخالفت کنند، تا قیمت‌ها هم افزایش پیدا کند. چراکه ایران نیز بودجه خود را بر اساس نفت هر بشکه‌ای ۸۵ دلار تصویب کرده‌ است، بنابراین اگر  قیمت نفت به پایین‌تر از این میزان برسد، به بودجه ایران هم لطمه وارد خواهد کرد.

دلیل اصلی کاهش قیمت نفت در شرایط کنونی چیست؟

یکی از دلایل اصلی آن افزایش عرضه است، بدین معنا که کشورهای صادر کننده تولید خود را افزایش دادند و حتی کشورهایی که عضو اوپک هم نیستند تاثیرگذار شدند. در توضیح باید گفت که امروزه دیگر همانند سال ۱۹۷۳ نیست که تولید نفت تنها در دستان کشورهای عضو اوپک باشد، بلکه روسیه و مکزیک که عضو نیستند هم تولید نفت دارند. بنابراین تاثیر این کشورها بر بازار نفت بسیار بیشتر از زمانی است که اوپک شکل گرفت.

عراق تا چه اندازه در تولید نفت پیشرفت کرده است؟ حتی گمانه‌زنی‌هایی هم وجود دارد که شاید عراق از ایران نقش فعال‌تری را در بازار نفت ایفا می‌کند. تا چه اندازه با این فرضیه موافق هستید؟

بله، عراق مجبور است، چرا که در دوران جنگ تاسیسات نفتی این کشور صدمه دید که در این دوران مشغول بازسازی آن است تا به حالت اولیه خود بازگردد و حتی شاید افزایش هم پیدا کند. عراق ذخیره‌های نفتی زیادی دارد، ضمن آنکه امریکایی‌ها نیز در این کشور در توسعه نفت تلاش می‌کنند تا مامن محکمی برای آینده نفتی خود داشته باشند.

آیا ممکن است دبیرکلی اوپک نیز به کشور عراق داده شود؟

بله این امکان وجود دارد. اما انتخاب دبیرکلی زیاد مهم نیست.چراکه دبیرکل بیشتر نقش سمبلیک دارد و نقش خاصی در تاثیرگذاری بر تصمیم‌ها و یا برای کشور خاصی ندارد. 



نفت،تیغی دولبه در جبهه مذاکرات ایران و غرب



 



 
قیمت طلای سیاه کاهش یافت
نفت،تیغی دولبه در جبهه مذاکرات ایران و غرب
 
 

دکتر مهدی فاخری، معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که هنوز زود است که برای تاثیر مثبت نفت در مذاکرات آواز پیروزی بخوانیم.

 

دیپلماسی ایرانی:  هنوز یک هفته از پیروزی اولاند سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و نیز پیروزی چپ گرایان در یونان نگذشته است که این پیشروی جناح چپ در اروپا تاثیر خود را در کاهش قیمت نفت نشان داده است. البته در کنار این عامل فضای تنش زدایی میان ایران و غرب و تاثیر آن بر کاهش قیمت نفت را نیز نباید نادیده گرفت. در این میان وزیر نفت اعلام کرده در صورتی که مذاکرات بغداد منجر به لغو تحریم های نفتی ایران نشود، ایران صادرات نفت به کلیه کشورهای اروپایی را متوقف خواهد کرد. آن چه مشخص است این است که اهرم نفت در مذاکرات میان ایران و 1+5 از سوی دو طرف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با دکتر مهدی فاخری، معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران بررسی کرده است:

 

 

 تحولات اروپا مانند روی کار آمدن سوسیالیست ها می تواند در کاهش قیمت نفت موثر بوده باشد؟

بله؛ قطعا تحولات اروپا می تواند در قیمت موثر بوده باشد. البته این تحولات تنها عامل تاثیرگذار نیست اما روی کار آمدن سوسیالیست ها با مسائلی که در ارتباط با تجدید نظر در مورد نحوه برخورد با کسری بودجه مطرح کرده اند، نگرانی هایی ایجاد کرده که هم روز قیمت سهام بورس اروپا تاثیر گذاشته و هم روی قیمت کالاهای استراتژیکی مانند نفت اثرگذار بوده است.

اما در کنار آن چند مسئله دیگر نیز وجود دارد که بر نوسانات قیمت نفت اثر گذاشته است. نکته دوم خود بحران اقتصادی در اروپا است. وقتی قدرت خرید کشورها کم می شود و دچار کسری بودجه می شوند طبیعتا برنامه های توسعه ای و پروژه های عمرانی دولت ها تحت تاثیر قرار می گیرد و این باعث می شود تقاضا برای انرژی کم شود. نکته سومی که باید به آن توجه داشت این است که فصل گرما شروع شده و طبیعی است که تقاضا برای نفت پایین می آید. این هم یک فاکتور دیگر است که می تواند روی قیمت نفت تاثیرگذار باشد. نکته چهارم موضوع توافق ایران با 1+5 در استانبول و پیش بینی ادامه مذاکرات در بغداد و امید به نتیجه بخش بودن مذاکرات است. این ها عواملی است که به نظر می رسد روی کاهش قیمت نفت در اروپا تاثیر گذاشته است.

 

به نظر می رسد بحث تحریم نفت ایران جدیت سابق را ندارد. این مسئله تا چه حد تاثیرگذار بوده است؟ و این تاثیرگذاری چقدر ادامه خواهد داشت؟

من فکر می کنم هنوز زود است که برای این قضیه آواز پیروزی بخوانیم. به این دلیل که دو طرف تغییری اساسی در روش مذاکره خود داده اند. اما مسائل محتوایی مذاکرات هم چنان به قوت خود باقی است. باید ببینیم که در بغداد فرمول مشخصی از طرفین ارائه می شود تا بتوانند تصمیم گیری کنند؟ آن وقت می توان امیدوار بود که مذاکرات روی غلطک منطقی حرکت می کند. چون اتفاقی که تا کنون میان ایران و 1+5 افتاده است، بیشتر تماس بوده و مذاکره نبوده است. لذا در صورتی که مذاکرات پیش رود می توان امیدوار بود که تا اندازه ای از شدت و حدت بحث تحریم نفت ایران کاسته شود. به همین دلیل هم به نظر نمی رسد که در حال حاضر در وضعیتی باشیم که بتوانیم یک اظهار نظر قطعی و بلند مدت در این زمینه داشته باشیم. چون خیلی اوقات طرفین مذاکره درباره دستور کار مذاکره توافق می کنند اما توافق بر روی دستورالعمل الزاما به معنای توافق در نحوه انجام مذاکره و نحوه اعطای امتیازات به یکدیگر نخواهد بود و ساز و کار مربوطه خود از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

از ظاهر قضیه به نظر می رسد همان طور که شما اشاره کردید از شدت و حدت کاسته شود. تقاضایی هم که انگلیسی ها در مورد بیمه محموله های نفتی ایران شش ماه تمدید شود، نشان می دهد که آن ها نیز می خواهند زمینه را برای مذاکرات بیشتر باز کنند.

 

امروز وزیر نفت اعلام کرده است که اگر در بغداد توافقی در مورد لغو تحریم های نفتی ایران صورت نگیرد، وزارت نفت حتما صادرات نفت به کل کشورهای اروپایی را قطع خواهد کرد. اساسا نفت تا چه حد می تواند به عنوان یک اهرم فشار برای دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات استفاده شود؟

پیش از این هم اخباری مبنی بر توقف صادرات نفت ایران به ایتالیا و اسپانیا نیز منتشر شد و بعد از چندی تکذیب شد. نفت حتما یک ابزار مهم است اما یک تیغ دولبه است. این گونه نیست که ایران بتواند یک سویه و یک جانبه از آن بهره برداری کند. نفت کالای حساسی است. مورد نیاز ایران است برای فروش و مورد نیاز اروپایی ها است برای خرید. اما کارایی آن تا حد خاصی است. یعنی برداشت من این نیست که استفاده از ابزار نفت بتواند همیشه زمینه را به نفع یک طرف یا طرف دیگر تغییر دهد.

 

قبل از این شاهد رشد بی سابقه قیمت نفت بودیم. این افزایش قیمت نفت را تا چه حد به مسائل سیاسی و روانی جاری در فضای بین المللی مانند جزایر سه گانه یا تهدید های اسرائیل در خصوص حمله به ایران مرتبط می دانید؟

مسائل سیاسی حتما در افزایش قیمت نفت تاثیر داشته اما بحث این است که در شرایط عادی بر طبق قوانین اقتصاد بین الملل میان قیمت نفت و دلار و طلا رابطه وجود داشته است. هر گاه قیمت نفت بالا رود،‌ ارزش دلار پایین می آید و طلا بالا می رود و بالعکس. بنابراین قوانین اقتصادی تا حدی مسئله را روشن می کنند. فاکتور سیاسی نیز حتما تاثیر داشته و توقعات و خوش بینی ایجاد شده در مورد تلطیف مسائل که به دو انتخاباتی که یکی از آن ها انجام شد (انتخابات فرانسه) و دیگر طی چند ماه آینده برگزار خواهد شد (انتخابات امریکا) بی ارتباط نیست و این مسائل نیز بر روی این مسئله تاثیر گذاشته اند.

نکته دوم این است که این افزایش بی سابقه نبوده است. قیمت نفت سه سال پیش تا بشکه ای 143 دلار نیز بالا رفته است. بنابراین قیمت بالاتر از این هم رفته است. لذا در مقایسه با دیگر فاکتورهای انرژی، این قیمت بی سابقه ای نبوده ولی بدیهی است که فاکتور سیاسی روی آن تاثیر گذاشته است. اما اگر بخواهیم بگوییم که تاثیر فاکتور سیاسی روی قیمت بوده، الان که قیمت نفت پایین آمده، یعنی آن فاکتور سیاسی بر طرف شده است. در حالی که نمی توان در حال حاضر چنین نتیجه گیری ای کرد. لذا بعید به نظر می رسد ضریب تاثیرگذاری فاکتور سیاسی بیش از پنجاه درصد بوده باشد.



آخرین مطالب ...
» پنج راه حل سوزان مالونی به اوباما برای تعامل با ایران
» سوریه نقطه عطف سیاست خارجی اتحادیه اروپا
» اوباما و محدودیت‌های فروش سلاح
» قدرت مانور کره شمالی
» بحران اقتصادی جهان و افزایش فروش تسلیحات
» روسیه بازیگر مسلط در بازار تسلیحات هند
» آسیاگرایی آمریکا و تحدید چین
» ائتلاف ها در جهان تک قطبی
» غرب و چرخش معنادار در روش مواجهه با بحران سوریه
» نقش یهودیان در انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا: پول یا رای؟
» اصول مندرج در اجلاس سران جنبش عدم تعهد
» معامله در واشنگتن
» ناآرامی‌ها در صحرای سینا؛ ابعاد و پیامدها
» شکل‌گیری مثلث منطقه‌ای ترکیه ـ عربستان ـ مصر
» بیم و امیدهای دموکراسی لیبی
» جنگ فرقه‌ای ـ درد زایمان خاورمیانه جدید
» راهبرد و دیدگاه جنبش عدم تعهد و ایران نسبت به یکدیگر
» امریکای لاتین؛ بازگشت سناریوهای کهنه با چهره جدید
» اندیشکده بروکینگز: بازگشت عربی القاعده و بهره‌وری از ایجاد هرج و مرج
» تقویت نیروهای اطلاعاتی آمریکا در افغانستان

Home | FeedBack

Copyright © 2008 LoxBlog.Com . All Rights Reserved. Translation Www.NazTarin.Com